Monday, November 28, 2011

Nädal 14

Selle nädala ülesandeks on siis kirjeldada blogis kolme õpetlikku juhtumit manipulatsioonide ja pettuste vallas.

Esimeseks juhtumiks peaks mainima selle, et kuskil kuu aega tagasi saadeti mulle maili peale 2 taolist kirja. Täpselt ei mäleta, mis sisu oli ning seda kirja mul alles ka ei ole. Aga midagi oli nii, et uskumatu võimalus, kuskil riigis on jäetud mulle panka mingi suur summa. Kiri tuli kohale meili aadressilt, mis paistis täiesti usaldusväärne, googeldasin seda ka, aga midagi eriti sealt välja ei tulnud. Mul tekkis kohe kahtlus, et kuidas peaks keegi taoline mu e-maili saama ja seda ise mulle saatma. Ahjaa, kirjas oli kaasas veel pdf dokument, kus oli see enamus juttu kirjas. Muidugi mina midagi sellega peale ei hakanud ja kustutasin kirja ära.

Üheks juhtumiks võiks kirjeldada spämmi reklaame. Tuleb mingi kiri ette, netis surfates ning et te olete võitnud mingi asja (kõik on eesti keeles), ühekorra sai auhinnaks valida Apple Macbook Pro, ning siis ma mõtlesin, et vaatame mis saab, ma juba eelnevalt aimasin, et tegemist on taolise skeemiga, et ma valin auhinna ära ja siis tuleb veel mingi süütu leht ette, kus olulisi andmeid ei nõuta ja viimaseks leheks tuleb sisestada enda mobiili number, ja nii oligi, loomulikult mobiili nr ma sinna ei sisestanud ja läks "close window".

Kolmandaks juhtumiks siis üks juhtum põhikooli aegadest. Sel ajal mängisid väga paljud ühte MMORPG mängu Runescape (kindlasti mängitakse ka praegu, aga minu tutvusringkonnast enam mitte). Ning väga aktuaalne teema oli seal kontode scämmimine (vähemalt nii nimetati seda sel ajal). Ega me täpselt ei teadnud, kuidas see juhtus, aga arvati, et keyloggerite kaudu, et kuskil arvutis on need sees olnud ning sisse logides salvestab klaviatuuri vajutusi. Päris paljude sõprade kontod saadi niimoodi kätte ning osad alustasid ka otsast peale mängimist.

No comments:

Post a Comment